kinderen groeien in muziek
Kinderen ontwikkelen zich op muzikaal gebied.
0 tot 6 jaar:
Jonge kinderen leven in een wereld waar zij het middel punt van zijn. Muziek ervaren ze heel direct en persoonlijk. Denk aan kinderen die spantaan beginnen te dansen als ze muziek horen. Kinderen zijn erg bewegelijk, het is daarom ook goed om daar rekening mee te houden tijden een muzikale activiteit. Je kunt er mooi van profiteren omdat zelfs kinderen die moeilijk in beweging komen op de juiste muziek zullen reageren. Hun motorieke ontwikkeling is van grof naar fijn. Bij baby's en dreumesen is het grof. Denk bijvoorbeeld aan een rammelaar of een knisperdoekje. Bij peuters en kleuters werk je toe naar fijnere instrumenten, zoals een tamboerijn of een trommel.
6 tot 9 jaar:
Basisschoolkinderen worden ouder, en daardoor hun wereld groter. Ze zijn meer gericht op de groep en de wereld om hun heen. Kinderen letten dan ineens op wat iedereen meeneemt naar school, welke muziek ze mooi vinden en wat ze op de radio of tv zien en horen. Hun gedrag wordt socialer. Regels in muziek zijn interessant. Sommige kinderen zien zelf muziek maken als een spel van regelmaat en herhaling. Het samen muziek maken en het leren luisteren naar andere past bij deze leeftijd.
9 tot 12 jaar:
Ouder basisschoolkinderen zoeken uitdaging op verschillende gebieden. Ze ontwikkelen voorkeuren en er ontstaan dus ook verschillen tussen de kinderen. Daarnaast zijn er kinderen die veel naar muziek gaan luisteren en een specifieke muziek smaak en kennis van muziek ontwikkelen. Je kunt het met kinderen van deze leeftijd goed hebben over hoe muziek uit eindelijk tot stand komt. Wat is er nodig om een liedje te maken? Ook het leren van muzieknoten speelt een rol. Als je een nieuw liedje wilt zingen, dan is het handig als iedereen de melodie kan meezingen van af het papier. Noten leren lezen kost tijd. Het duurt echt wel een tijdje voordat een kind vlot noten kan lezen.
12 jaar en ouder:
Pubers en adolescenten hebben ook voor zichzelf waarschijnlijk al veel muziek geluisterd. Ze hebben hun eigen voorkeur en daarover veel kennis verzameld. Meestal staan ze toch nog wel open om de wereld en dus ook de muziek met elkaar te vergelijken. Om dicht bij de kinderen te blijven kun je gebruik maken van hun eigen kennis de muziek waar ze graag naar luisteren. Ze zijn deskundig op hun eigen gebied en door in hun eigen beleveniswereld te gaan zitten geef je ze meer zelfvertrouwen en worden ze vanzelf enthousiast. Ze onderzoeken zelf gaar nieuwe informatie en kunnen dat op hun eigen manier presenteren aan de klas.