6 tot 9 jaar

Vanaf een jaar of 6 gaan kinderen vooraf plannen wat ze willen maken. Ze hebben vaak nog niet alle technieken onder de knie maar omdat ze het eindresultaat belangrijk vinden dus ze vinden het vaak fijn om met sjablonen te werken of iets over te trekken. Zo doen ze kennis en vaardigheden op die ze later weer op een anderen, creatievere manier in kun zetten.

Je kan een jong basisschoolkind help in zijn creatieve ontwikkeling door bij voorbeeld:

. Let op de eisen die ze aan zichzelf stellen. Praat daarover, zo kun je teleurstelling voor komen.

. Vraag wat ze van plan zijn en bekijk of ze dat doel ook bereiken.

. Bedenk samen welke dingen ze willen maken en dank samen na over hoe ze die kunne maken. Help ze om overzicht te krijgen, te structureren en te organiseren.

Je kun met kinderen van 6 tot 8 al iets gerichter praten over wat zij hebben gemaakt en kunst in het algemeen. Je kunt ze vragen wat ze zien, waar ze vooral op letten, wat ze van de afbeelding en de kleuren vinden, of ze vrolijk worden van een schilderij enzovoort. Let wel op dat je vragen concreet zijn en dat je het het over de dingen die ze kunnen zien en eventueel voelen of horen.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin